Boldog nyaralást! - az utazásszervező értéke
2020. szeptember 11. írta: Goviatravel

Boldog nyaralást! - az utazásszervező értéke

Napok, sőt hetek óta feszül bennem a rengeteg mondanivaló és érzem, ha nem adom ki szét fog feszíteni.

Halogattam volna, de a szakmabeliek demonstrációját nyomon követve -foteltüntető vagyok, naés?! - hozzászólásokat olvasva az az érzésem támadt, hogy nagy baj van.

Nem csak a turizmusban, amelynek csak egy igen kicsi szegmensét támogatták, hanem a fejekben.

Ott nagyobb a baj.

Úgy tűnik sokaknak nincs helyén, hogy a turizmusban ki mivel foglalkozik.

Elhangzott hozzászólások szerint egyesek azt gondolják például, hogy a pult mögött ülő utazásszervező árazza be a balatoni szobákat. Drágábbra, mint a Las Vegas-i hotelekét (Sic!)

Ezt most itt rögtön elárulom, hátha eljut az illetőhöz, aki ezt az eget rázó okosságot írta hozzászólásként, hogy éppenséggel rossz példát hozott, mivel Vegas-ban többnyire alacsonyan vannak tartva a szobaárak, ugyanis az igazi nagy bevétel nem ebből származik a városban. Ott arra építenek, hogy értékükhöz képest olcsóbbak a szobák, majd elveri a többi pénzét a kaszinókban az oda látogató.

De ne kalandozzunk ennyire messzire.

A hozzászólásokat olvasva rá kellett jönnöm, hogy sokakban van felhalmozódva a gyűlölet.
Mondjuk ezzel én nem is szeretnék túl sokat foglalkozni. Szeretnék az ilyen tulajdonságon lazasággal átlépni.

Viszont hisztis nagyjából mindenki.

Az egész ország.

Az egész világ.

Emberek nem bírják kezelni a feszültségüket, frusztrációjukat és sajnos most olyan időket élünk, amikor ebből rendesen jut mindenkinek.

Ráfoghatjuk a vírusra, ráfoghatjuk az időjárásra, ráfoghatjuk a csillagállásra. Bár, amennyiben az asztrológiában lehet hinni, sajnos ez az időszak hosszabb lesz.

Ráadásul idehaza talán már hosszabb ideje tart.

Hiszen itthon

mindenki,

mindenkinél,

mindent

jobban tud.

Kommentelni és fotelharcozni is. És természetesen érti az én szakmám -utazásszervezés- tágabb értelembe véve idegenforgalom csínját-bínját.

Megírom mennyire jó utazásszervezőnek lenni, “utazási irodásnak” lenni.

Egy olyan országban, ahol mindenki pénzért dolgozik, ahol mindenki pénzből él, de már egy fapados is elvárja, hogy ingyen foglald a járataira a jegyeket és nyeld le a fizetéshez használt kártyád kártyadíját.

Egy olyan országban, ahol az utazásszervező tudása -mert van neki- szinte semmit nem ér, ellenben ha pályát módosítana majdnem mindenhol túlképzettnek számít.

Egy olyan országban, ahol az utazási irodák érdekét senki nem képviseli igazán.
Ó, igen! Találkoztam én is a szlogennel, hogy csak azok az irodák megbízhatóak, akik tagjai egy szervezetnek.
Nem!  Valóságban azok tagjaik a szervezetnek, akik tagdíjat fizetnek. Ráadásul ugyanolyan jól képzett szakemberek dolgoznak egy nem tag irodában is.

Egy olyan országban, ahol a temérdek szabályozás ellenére csak az nem szervez utazást, aki nem akar.

Hiszen mindenki tud. Mindenki ért hozzá.

Mindenki “össze tudja kattintani”.

Utazást szervez a külföldön élő, se itt, se ott nem adózó hazánkfia, aki bejegyez egy kis cégecskét valamelyik off-shore szigeten.

Utazást szervez, ha burkoltan is, az is, aki “segít” összekattintani külön díjért az utazást. Mellesleg ő sem kérhető számon utólag az esetleges hibákért.

Utazást szervez a jógaoktató.

Utazást szervez a tanító néni.

Utazást szervez az MLM rendszerben "majd leutazhatod" kezdőcsomagot rád tukmáló ismerős is.

Mindenki ért hozzá!
Érted?
Mindenki!
Már rettegek attól, hogy eljön annak is az ideje, amikor érteni fognak az emberek az agysebészethez.

Mindig követem a világ történéseit, nem csak azért mert alapvetően kiváncsi vagyok már kicsi korom óta, hanem a munkámhoz feltétlen szükséges, hogy naprakész legyek.

A szakmám, amit imádok, amit azért kezdtem el, mert mindig az álmom volt, egyik legérzékenyebb szakma.
Erre a pandémia ébresztett rá ténylegesen.

Egy robbantás bárhol a világban, hetekig tartó tüntetések, járványok mind-mind érzékenyen érintik.

A Wuhan-i híreket figyelve a legmerészebb álmomban se mertem gondolni, hogy idáig jutunk, sőt márciusban arra sem gondoltam, hogy szakmámat tekintve ez sajnos csak a kezdet.

Néztem a híradásokat és azt éreztem, mint amikor 2001 szeptember 11.-én: ez nem lehet igaz, ez csak egy hollywoodi nagyfilm lehet ... hiszen Wuhan is nagyon távol van.

Átfutott az agyamon, hogy majd vigyázok, ha kínai vízumot megyek intézni a követségre, és lemondom az új kínai járat átadó ünnepséget január 24.-én a repülőtéren. Ez utóbbit le is mondtam.

Több száz utazásszervezővel végignéztük, ahogy országok zártak be sorra.

Segítettünk ismerősöknek, utasoknak, sőt azon önszervező utazóknak is, akik szorult helyzetükben hirtelen megtalálták az utazási irodákat. Voltak esetek, amelyek napokig húzódtak, mert sokadik újrafoglalt járatot törölte adott légitársaság egy-egy távoli országban. Igazi rémálom! 

Akárcsak egy háború kitörése előtt, menekítettünk haza akit és ahogy tudtunk.

Az egész szakma.

Éjjel és nappal.

Mindenkinek sikerült akár a végső lehetőségekkel hazajutni.

Döbbenten figyeltem, ahogy teljesen kiürültek az örökké élettel teli metropoliszok.

Önként és dalolva mondtam le a tavaszra tervezett, lefoglalt kisebb görög körutam.

Bezárkóztam.

Azt hittem, ez hamarosan elmúlik.

Azt hittem, rövid időn belül minden a régi kerékvágásba kerül.

Azt hittem, minden rendben lesz egy pillanat alatt. 

Ez már sokkal többről szól. Történetesen a megélhetésünkről is.
A fennmaradásról. Családokról. Ez nem egyéni probléma!

Az elmúlt hónapok és a mai nap kommentáradatait olvasva rá kellett jönnöm, sok laikus számára nincs létjogosultsága az utazásszervezőknek, hiszen tudnak ilyen-olyan oldalon repülőjegyet, szállást, autót, transzfert (nem tranzit, ahogy sokak említik) foglalni.

Arra már nem gondolnak milyen nehézségekkel szembesülhetnek.
Arra nem gondolnak ki tudja milyen módon működő, ellenőrizhetetlen, megtalálhatatlan, számon kérhetetlen szolgáltatónál teszi meg.

Arra nem gondolnak ki vállal felelősséget a munkájáért, a kattintgatásokért? Hiszen előfordulhat, hogy rossz napra, rossz helyszínre foglalja magának, esetleg olyan útvonalra foglalja a legolcsóbb repülőjegyét, amelyről csak fizetés után veszi észre: az átszálló ponton éjszakáznia kell, esetleg beutazási engedélyhez kötött az átszállása, amelyre ő nem figyelt (megtörtént esetekről beszélek).

Arra sem gondol ki segít, ha megérkezik a szállodába és a recepciós széttárja a karját: nincs szoba, túl vagyunk töltve. Nincs szoba, mert nem érkezett át XY oldalról a foglalás.

Arra sem gondol ki segít neki időre hazaérni a megbeszélésre, ha az éppen induló járatát törölték (millió oka lehet ennek is).

Az elmúlt időszakban olvasom a dögöljön meg a szomszéd tehene szerű hozzászólásokat.

Miért is adnának nekik támogatást?

Az viszont ezekben az agyakban még csak árnyékként sem suhan át, hogy bizony az utazási iroda “békeidőben” rengeteg pénzt fizet be a közösbe, az államkasszába.

Abba a képzeletbeli fazékba, amelyikből levest mernek mindenkinek:
tanárnak,
rendőrnek,
orvosnak,
GYES-en lévő anyukának, de még a nyugdíjasnak is.
Mindenkinek.

Abba a fazékba, amelybe sokan mások szintén beteszik a levesre valót.

Hogy is van ez? Tegyünk bele, de ne együnk belőle?

Ezek a vállalkozások most ugyanúgy fizessenek és ugyanannyit, mint máskor annak ellenére, hogy március óta nincsenek bevételeik?

Bele gondolt már bárki, hogy saját szakmájával történik meg ugyanez, saját munkahelye kerül ilyen helyzetbe, mit gondolna?
Mit mondana?
Mit tenne?

Minden bizonnyal az ilyen emberek abba se gondoltak bele, hogy ezeknek a dolgozóknak is vannak családjaik.

Sőt!

Más szalmákban dolgozóknak is adnak munkát.

Sokuk iroda-és üzlethelységet bérel. Aminek elmaradása másnak okoz bevétel kiesést.

Könyvelőnek adnak munkát. Természetesen fizetik is.

Esetleg web-mestert, informatikust alkalmaznak, akit szintén kifizetnek.

Szolgáltatók munkáját veszik igénybe, akiket kifizetnek és minden ilyen kifizetésnek ÁFA tartalma van.

Igen, ha ezek megszűnnek, akkor bizony számos munkahelynek kampó.

Rengeteg családfenntartó válik munkanélkülivé.
Az állam pedig nem csak elesik számos a fazékba berakó személytől, hanem sokkal többet kell ugyanabból a fazékból megetetnie. Ezt nevezném igazi satu-szitunak.

Olvasom, hogy menjenek el máshova dolgozni.
Igen?!
És hova kellene?
Bányába?
Akik ilyet mernek kijelenteni, minden bizonnyal nem tudják mennyire speciális területről van szó.

Egy péket sem küldhetünk be a sebész helyett, csak mert szépen tud a keltésztán mintákat vágni az éles pengével.

Akik ilyet mernek írni, minden bizonnyal nem szembesültek azzal, hogy ez egy speciális képzésű szakma. És nem csak az utazási irodák dolgozóira gondolok, hanem akár a szálloda recepciósra, a reptéri kiszolgáló személyzetre- akinek mellesleg a bére a reptéri illetékből is áll és nem az utazási iroda teszi azt se zsebre. Abból fizetik például a rakodót, a biztonsági szolgálatot és még sok mindent, de ez egy külön fejezet lehetne.

Akik ilyet mernek írni nem tudják, hogy a szakmában dolgozók többnyire más pályához túlképzettnek minősülnének. Annak hátrányáról nem is beszélve, hogy ha ezek az emberek pályamódosításra kényszerülnek, egy majdani újraindulás során nehezen lesznek pótolhatóak.
Miért is? Mert némileg más képzésben van részük, mint egy kőművesnek (előre is elnézést kérek tőlük a hasonlatért)


A szakmában dolgozók 99%-a legalább egy idegen nyelvet beszél.

Ahhoz, hogy utazási irodában dolgozhasson rengeteget tanul. Többnyire nem ingyen. Többnyire nem olcsó képzéseken vesz részt.

Ahhoz, hogy utazásokat szervezzen, idegent vezessen számos területen bizonyítja tudását:

történelem, művészettörténet, vallásismeretek, gasztronómiai ismeretek, komoly földrajzi tudást is igényel a munka, többségük például az egész világot vaktérképen hibátlanul ismeri.

Emellett jó probléma megoldó kézséggel rendelkeznek, azonnal kell tudni bizonyos helyzetekben lépni, reagálni, intézkedni.
Az sem gond, ha bőségesen van megáldva empátiával és bizony sorolhatnám holnap estig milyen más kézségeket igényel ez az összetett munka.

Nem! Nem csak utazásból áll az életünk.

Sőt, többnyire az utazásaink során sem abból áll a programunk, mint amiből a turistáké, az utazóké.

Nem egy olyan helyszínen, városban jártam, ahol szinte semmit sem láttam. Többet tudtam róla az olvasmányaimból, mint amit a helyszínen láthattam.

Egy rendezvényszervező élete nem abból áll, hogy elutazik egy konferencia helyszínére és koktélokat szürcsölget napestig a pool bárban. Helyette hajnali ötkor teljes harci díszben már a konferencia helyszínén átnézi az ültetést, ellenőrzi a hangtechnikát, világítást, bekészítéseket és sorolhatnám. Jobb esetben délben megeszi a reggelijét.

Azon már csak nevetek, amikor olvasom: utazási irodája van, tele van pénzzel. Szinte látom a legyintést is.
Tegyük itt is kicsit tisztába a dolgokat.
Ahhoz, hogy utazási irodát nyithasson valaki, számos szigorú feltételnek kell megfelelnie.

Anyagilag, erkölcsileg és természetesen szakmailag.

Bizony, először is nem árt, ha meg vannak a személyi feltételei: megfelelő iskolai végzettség, felsőfokú nyelvvizsga, szakmai több éves tapasztalat.
Aztán természetesen vannak komoly anyagi feltételek is, és bizony nem kevés befektetést igényel az egész.
Akit mélyebben érdekel, utána nézhet.

Egy igazi utazásszervező számára a munka nem pusztán munka, hanem valami más, ami sokkal több.
Magam és sok kollegám részéről több, mint a megvalósult álom.

Nekem például nincs nagyobb öröm, mint amikor valaki visszajelez, hogy álmai utazását szerveztem meg, ahonnan hazatérve felejthetetlen élményekkel lett gazdagabb. A többség bizony ezt jelzi vissza, úgyhogy a szakmám létjogosultsága felől szemernyi kétségem sincs.

Magam és számos kollegám a szakmában hitelt érdemlő pontossággal ismeri az egész világot!
Ezzel is az utazókat segítve, hogy  az utazások a minőség mellett élményt is nyújthassanak!

Az utazásszervezők, tanácsadók bennfentesek, nevezhetjük őket akár látnokoknak is, tapasztalatépítőknek, akik a világ megismerésére szomjazó utazót ismeretekkel kalauzolják a világban.

Az úti céloktól és a „mindent az egyben” üdülőhelyektől kezdve a specifikusabb programokig, éttermekig, városnézési lehetőségekig. Sőt, divatos hotspotokig, mindezt egy utazási tanácsadó tudja merre és mit érdemes.

És most, a COVID-19 által érintett világban a szakemberekbe vetett hit minden eddiginél fontosabb lesz.

Íme néhány ok, miért:

Pandémia utáni tudás
Amint a világ újból megnyílik az utazás során, nehéz lesz a laikus utazónak lépést tartani azzal, hogy mely területek és országok fogadják a látogatókat, nem beszélve a helyi korlátozásokkal, az utazási szabályozásokkal és a szigorúbb biztonsági előírásoknak megfelelő szálláshelyek keresésével kapcsolatos bonyodalmakról.

Ha a hónapokig tartó kiutazási korlátozások után nem akarsz maradni legjobb, ha felveszed a kapcsolatot  egy utazási tanácsadóval, aki elvégzi a munka oroszlánrészét.

Az iparági szakértők segíthetnek  igazán eligazodni az összes szabályban a zökkenőmentesebb élmény érdekében mind a vakáció előtt, mind az alatt.

 

Idő megtakarítás
Az utazási tanácsadók a legfrissebb információkkal rendelkeznek.
Bennfentes információkkal, amelyeket egy laikus utazó órákon át tartó online kereséssel találhat meg.

Több éves tapasztalattal és közvetlen ismeretekkel az utazási tanácsadók számtalan órát, kellemetlenséget takarítanak meg.

Nem beszélve arról, hogy olyan szakértelemmel tervezik meg az utazást, amelyet egyetlen kereső sem adhat.
Ráadásul ár-összehasonlításokat végeznek, bennfentes tippeket, éttermi ajánlásokat és egyebeket nyújtanak, igénytől és úticéltól függően.

 

Jól informáltság
A legjobb kilátást nyújtó szobáktól kezdve az esetleges közelben lévő építési munkálatokig, a közelgő eseményekig az utazási tanácsadók minden olyan belső információval rendelkeznek, amelyet egy laikus egyedül nem talál meg.

Szakmai és nemzetközi kapcsolataik nemcsak segítenek abban, hogy a legjobb árat érjék el, hanem hozzáférést biztosítanak exkluzív csomagokhoz, egyedi kérések megtételének képességével rendelkeznek és segítséget nyújtanak olyan különleges megállapodásokban, amelyeket szinte lehetetlen egyedül végrehajtani.

 

7/24 elérhetőség
Az utazási tanácsadók üzletben, telefonon, e-mailben vagy akár online csevegésben állnak rendelkezésére.
Sokan a közösségi média felületein is elérhetőek, lehetővé téve a laikus utazók számára, hogy hozzáférjenek szakértelmükhöz, tapasztalataikhoz és ajánlásaikhoz.

És ez még nem minden.
Mert egy-egy foglalás végeztével is partnerként tekint az utazóra.
Nem egy on-line felület, akihez nem lehet szólni.

Nem az van, hogy egy automata megküldi a repülőjegyet és viszlát!
Megmondja hova érdemes adott géptípuson ülni, be is foglalja, sőt! a beszállókártyát is megküldi.

Legyen szó akár az utazási tervek változásáról, akár valamilyen szükségről, amikor egy utazó távol van, az utazási tanácsadója segítséget nyújt.

 

Személyes kapcsolat
Mesterei a tökéletes úticél és üdülőhely megtalálásában a legigényesebb utazók számára is.

Az utazási tanácsadók egyenként foglalkoznak minden utazóval.
Minden igényre képesek szabni az adott utazást: all inclusive ellátással, luxus spa kezeléssel vagy családbarát kiruccanással. Ez a fajta testre szabott megközelítés teszi stresszmentes élménnyé az utazástervezést egy tanácsadóval.

Utazási tanácsadóval nincs stressz az időjárással összefüggő események alatt történő foglalásoktól és a váratlan repülési lemondásoktól a szállásokkal kapcsolatos problémák kezeléséig.

Igen, ez az időszak mindenkinek nehéz. Ezt kellene tudomásul vennie mindenkinek.

Bárhol is töltöttük az idei nyarat, a többség minden bizonnyal itthon/otthon, a lelke mindenkinek valahol csavargott: egy nyüzsgő multi- kulti metropoliszban, esetleg egy fülledt trópusi szigeten, ahol pluméria és kókuszolaj illata száll a sós tengeri levegőben, egy dolog teljességgel kimondható: mindenki nagyon várja, hogy újra része lehessen a legjobban.

Utazásszervező utakat szervezhessen, utas utazhasson.

Ehhez pedig nagyon fontos, hogy tiszteljük egymást.

Elfogadjuk egymást és egymás munkáját.

Mindkét oldalon.

Mert így előbb érünk oda.

shutterstock_283874270.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://govia.blog.hu/api/trackback/id/tr1316198402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása