Az Archer Aviation, az elektromos repülőgépekkel foglalkozó cég és a United Airlines nemrégiben bejelentette, hogy együttműködést folytat egy alsó-manhattani helikopter leszállóról (amely a Battery Park közelében található a 6-os mólón) Newarkba az Archer egyik négyszemélyes elektromos függőleges fel- és leszálló repülőgépével, amelyek kis repülőknek tűnnek, de inkább helikopterként mozognak.
Ez egy olyan partnerség, amely gyorsabbá teszi a repülőtérre való eljutást (autóval, a forgalomtól függően általában egy órát vagy többet) és környezetbarátabbá teszi. A cél az, hogy az útvonal 2025-re elkészüljön.
„Miután üzembe helyezik az elektromos légitaxikat, a United ügyfelei megtapasztalják a kényelmet és gyorsaságot a repülőtérre való ingázásuk során” – mondta Michael Leskinen, a United Airlines Ventures, a United vállalati kockázati alapjának elnöke, „az Archer's New York-Newark útvonal egy másik fontos mérföldkő a szén-dioxid-semleges és biztonságos ingázás felé, amely drasztikusan csökkenti az utazási időt, és a helikopterek által kibocsátott hang töredékét adja.”
Egyelőre nem hozták nyilvánosságra részleteket az árakról, arról, hogy naponta hányszor indulnak a transzferek, hogyan foglalhatnak a vendégek, és még nem hozták nyilvánosságra, hogy hova szeretnének még csatlakozni.
A United–Archer paktum a második olyan együttműködés, amelyet idén bejelentettek egy nagy légitársaság és egy elektromos repülőgépeket gyártó cég között, amely elektromos légitaxi szolgáltatást kínál.
Októberben a Delta jelentette be, hogy szövetséget köt a Jobyval, egy másik teljesen elektromos függőleges fel- és leszálló repülőgép-társasággal.
A 2024-re tervezett szolgáltatásukat kezdetben New Yorkban és Los Angelesben kínálják. Arról azonban nem közöltek információt, hogy hol veszik fel az ügyfeleket, és mely repülőterek lesznek elérhetőek úti célként. A United és Archer az első páros, amely konkrétabb felvételi és leadási pontokat biztosít.
A United nagy lehetőségeket lát az elektromos légitaxi piacán. Szeptemberben a légitársaság befektetett az Eve Air Mobility-be, hogy megvásároljon 200 darab négyüléses elektromos repülőgépet, amelyeket légi taxi szolgáltatásra is használnak majd.
Fotó: A négyszemélyes repülőgépek teljesen elektromosak, így szén-dioxid-semlegesek. Courtesy of Archer Aviation
„A United az ellátási lánc minden szintjén korai befektetéseket hajtott végre számos élvonalbeli technológiába, ezzel is kiemelve vezető pozíciónkat a légi közlekedés fenntarthatóságában és innovációjában” – mondta Leskinen sajtóközleményében. „Az Eve-vel kötött megállapodásunk rávilágít a városi légi mobilitási piacba vetett bizalmunkra, és újabb fontos mércét jelent a 2050-re kitűzött célunk felé, hogy 2050-re nulla szén-dioxid-kibocsátás – hagyományos ellentételezések alkalmazása nélkül. Együtt hisszük, hogy tiszta energiatechnológiáinkból álló csomagunk forradalmasítja az általunk ismert légi közlekedést, és katalizátorként szolgál majd a légiközlekedési ágazat számára a fenntartható jövő felé való elmozdulásban.”
Az elektromos légi közlekedés felé való elmozdulás a legnagyobb légitársaságok legújabb tervezett erőfeszítése, hogy fenntarthatóbb utazási alternatívákat kínáljanak.
2021-ben a United azt is bejelentette, hogy 100 darab 19 üléses, zéró emissziós elektromos repülőgépet vásárol a svédországi Heart Aerospace-től, amelyeket 2026-ig rövid belföldi járatokon használnak.
2022 májusában a Hawaiian Airlines nyilvánosságra hozta a bostoni székhelyű Regional társasággal való együttműködését. Az Electric Effect Nautical Transport már 2028-ban bevezeti szigetközi flottájába az elektromos meghajtású tengeri vitorlázó repülőgépeket.
Tavaly az összes nagyobb amerikai légifuvarozó elkötelezte magát amellett, hogy 2050-re nulla nettó szén-dioxid-kibocsátást ér el.
Photos Courtesy of Archer Aviation